Opis posla – ključne komponente i kako ih definirati
Regrutacija i odabir kandidata započinje važnim koracima – analizom radnog mjesta i definiranjem opisa posla. Ovaj proces čini se vrlo jednostavnim, no ako mu pristupamo na način da umanjujemo njegovu važnost, vrlo je lako zaboraviti važne segmente koje dobar opis posla treba sadržavati – a to u kasnijim fazama procesa traženja i selekcije kandidata može rezultirati određenim izazovima.
U velikim kompanijama, opisi poslova obično se kreiraju u suradnji između menadžera i HR odjela. Tako se nastoji biti što precizniji i usklađeniji s potrebama poslovanja, dok ih u manjim tvrtkama često definira direktor. Ako koristite usluge agencije za posredovanje pri zapošljavanju, u ovom procesu vam od velike pomoći može biti HR konzultant. On vas od strane agencije vodi kroz taj proces.
Dobar opis posla osnova je za definiranje traženog profila kandidata, a pomaže precizirati oglas za posao.
Koje komponente opis treba sadržavati?
Naziv radnog mjesta
Mora biti jasan, nedvosmislen i privlačan kandidatima ako se koristi prilikom oglašavanja. Potrebno ga je prilagoditi radnim zadacima te planiranoj plaći koju poslodavac planira ponuditi kandidatu.
Odjel/Tim
Definira kojem odjelu pozicija pripada, čime se osigurava bolje razumijevanje konteksta unutar organizacije.
Izvještavanje
U ovom segmentu navodi se kome osoba na toj poziciji odgovara, odnosno tko joj je nadređena osoba (npr. voditelj, direktor…). Također se može definirati kome podnosi izvještaje, ako je primjenjivo.
Opis radne uloge
Odnosi se na kratak sažetak osnovne svrhe i ciljeva radnog mjesta.
Radni zadaci
Bazira se na analizi radnog mjesta te daje detaljan popis glavnih zadataka i aktivnosti koje će zaposlenik obavljati. Ovo je srž opisa posla i daje jasnu sliku svakodnevnih obaveza.
Potrebne kvalifikacije
Navode se obrazovne i stručne kvalifikacije koje su potrebne za obavljanje tog posla, uključujući stupanj obrazovanja, godine i vrsta radnog iskustva te specifična znanja. Ako se radi o specifičnom radnom mjestu koje zahtijeva određene dozvole ili certifikate, to je potrebno navesti u ovom segmentu.
Vještine i kompetencije
Odnosi se na specifične tehničke vještine (npr. poznavanje određenih računalnih aplikacija) i meke vještine (primjerice organiziranost, komunikacija, rad u timu) potrebne za uspješno obavljanje posla.
Ciljevi i KPI
(Key Performance Indicators – ključni pokazatelji učinka): Ako su primjenjivi, potrebno ih je uključiti kako bi zaposlenik znao koji se rezultati od njega očekuju i kako doći do njih.
Radni uvjeti
Informacije o radnom okruženju, lokaciji rada (rad na terenu, rad od kuće/u uredu/hibridno, rad u smjenama itd.) i eventualnim specifičnostima radnog mjesta (npr. fizički zahtjevni zadaci, rad na visokoj/niskoj temperaturi itd.).
Plaća, bonusi i dodatni benefiti
Pruža detaljan pregled financijskih i nefinancijskih uvjeta rada, koji u nastavku selekcijskog procesa pomaže definirati profil kandidata. Transparentno isticanje ovih elemenata u kasnijem procesu selekcije, primjerice u oglasu za posao, što je običaj u drugim zemljama, a sve ih češće viđamo i na hrvatskim portalima, pomaže u privlačenju kvalificiranih kandidata i povećava motivaciju za prijavu na poziciju. No ako ovaj podatak nije oglašen, o očekivanjima kandidata obično se razgovara u fazama selekcijskog procesa koje uključuju intervju. Poslodavac ili agencija za zapošljavanje u ovom koraku provjerava rang plaće unutar kojeg bi kandidat bio zadovoljan.
Vrsta ugovora
U opisu posla, ako se on kreira u selekcijske svrhe, korisno je definirati vrstu i trajanje ugovora o radu te probnog roka. Ako se radi o poziciji na određeno vrijeme, koja se otvara zbog privremene potrebe za zamjenom djelatnika (primjerice radi dugotrajnog bolovanja ili rodiljnog dopusta), navedeno je potrebno naznačiti u ovom segmentu.
Osim za regrutaciju i selekciju, opisi poslova omogućuju kompaniji jasnu organizaciju rada. Njima se olakšava definiranje razvojnog puta zaposlenika te su osnova za procjenu radnog učinka. Ključna je njihova redovita revizija i ažuriranje, posebice ako se radi o dinamičnoj ili brzorastućoj kompaniji. U takvim se kompanijama potrebe i zahtjevi poslovanja često mijenjaju. Kroz jasno definirane obaveze i zahtjeve, kompanije stvaraju čvrste temelje za usklađeni rad svojih timova i ostvarenje poslovnih ciljeva.